Старі трубопроводи, зношеність
каналізаційних мереж, руйнація колекторів 50-70-річної давнини і постійні
провали — це основні причини критичного стану каналізаційного господарства
Полтави.
Для вирішення проблем на робочу нараду підприємства завітали
представники обласної та міської влади — голова Полтавської ОДА Валерій
Головко, заступник голови Олег Пругло, перший заступник міського голови Андрій
Лямін.
На сьогоднішній день встановлено
17 тимчасових перекачувальних насосних станцій, що підвищують витрати на
електроенергію та їх обслуговування.
Минулого року встановили 18
енергоефективних насосних агрегатів замість зношених енергомістких та механічну
решітку для очищення стічних вод на загальну суму 7,650 млн грн.
Встановлено аераційні системи для
покращення очистки стічних вод та економії електроенергії на Затуринських та
Супрунівських очисних спорудах на загальну суму 5,995 млн грн.
Проте і цього недостатньо для
нормального функціонування підприємства. Існує проблема зношеності
каналізаційних мереж, аварійності самопливних колекторів тощо.
“У 50-70 роках минулого століття
каналізаційні колектори будувались із залізобетонних труб. В останній час
з’явилась сульфатно-газова корозія, оскільки почали користуватись пральними
порошками, миючими засобами. Корозія дає свої результати при руйнуванні труб. У
нас рельєф гористий і колектори закладені на значній глибині – від 3 до 10 м.
Коли колектор руйнується, місце провалля велике. Вони проходять через щільну
забудову, багатоповерхівки, дитячі майданчики, і це є великою небезпекою при
руйнації колекторів. Тільки у 2018 році на каналізаційних мережах Полтави на
основних колекторах, а в нас їх 6, був 71 провал. Сьогодні неліквідованими
залишились 32 провали. Інші знаходяться в недоступних для ремонту місцях
завдяки значній глибині, щільній забудові та нестачі коштів”, – розповідає
начальник служби каналізації КП ПОР «Полтававодоканал» Іван Мистюк.
У 2019 році для відновлення
стабільної роботи найбільших аварійних ділянок самопливних колекторів необхідне
фінасування у сумі 225 млн грн.
“Спеціалісти підприємства
проводили аудит каналізаційних колекторів, визначили місця негайної заміни. Це
тільки для того, щоб максимально закрити аварійні ділянки, де зараз стоять 17
тимчасових насосних станцій”, – констатує Іван Мистюк.
Але на проведення робіт в
необхідних об’ємах не вистачає ні власних коштів підприємства, ні коштів
міського та обласного бюджетів. Орієнтовно, на повну модернізацію підприємства
необхідно 70 млн євро. Тому на підприємстві розглядають можливість залучення
кредитних коштів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). Нині
поки що тривають перемовини про суму у 30 млн євро. Це комплексна реконструкція
напірних та самопливних колекторів протяжністю у 30 км, реконструкція підземних
водозаборів Полтави (14 свердловин), насосних станцій ІІ-го підйому на 5
водозаборах, двох головних каналізаційних насосних станцій ГКНС №1 (Київське
шосе) та ГКНС №2 (Великорогізнянська).
“З 30 млн євро 24 – це
реконструкція колекторів, інші – 6 млн євро – будуть розбиті між реконструкцією
свердловин, насосних станцій на 5-ти водозаборах і двох головних насосних
станцій”, – пояснює головний технолог підприємства Олександр Ніколенко.
Питання залучення кредиту ЄБРР
цілком підтримує і голова Полтавської ОДА Валерій Головко. Нині тривають
обговорення. І, на думку очільника області, вже через кілька місяців розпочнуть
втілення концептуального плану з відновлення і капітального ремонту
підприємства.
“У цьому питанні ми з містом
бачимо розуміння становища і вихід із цієї ситуації. Коштів в такому обсязі
звичайно не мають жоден з бюджетів. Якщо ми терміново за ці 2-3 роки не зробимо
капітальний ремонт аварійних ділянок, то отримаємо не 50% руйнації, а буде
70-80%, а можливо й закриття цілих ділянок. Є розуміння з містом і в процесі
відновлення доріг. На деяких ділянках, де відбувався провал, лежав новий
асфальт. Фахівці проаналізували ризики, які виникають від запозичення з банком.
Але вони набагато менші, ніж та цінова різниця, яка виникає з кожним роком у
здорожчанні і матеріалів, і самих робіт. Фахівці пропонують зробити максимальну
модернізацію обладнання, якому вже 50-70 років, і щоб ми не були в залежності
від того, що зростає ціна на електроносії та енергоресурси, піднімаємо тарифи.
Наша мета — стабілізувати тариф і впливати на нього. Адже для населення головне
отримати якісну послугу, щоб вона спроможно сплачувалась. Завдяки цій концепції
зберігається ще один фактор — ми відмовлятимемось від ремонтних робіт із
залученням бригад зі сторони, а навпаки, будемо збільшувати число бригад
підприємства”.
Також керівництво області та міста
відвідали диспетчерську службу “Полтававодоканалу” та оновили парк підприємства
— висадили нові ялинки. Парк заклали до 100-річчя заснування служби, у 2000
році. З тих пір щороку напередодні свята Водохреща висаджують нові дерева.
©Ліна Решетник / Новини Полтавщини
30 мільйонів євро для "Полтававодоканалу": куди підуть кошти
4/
5
Oleh
Lina Reshetnik